به نام خدایی که زیباست و خدایی که خالق زیبایی هاست و زیبایی را دوست دارد

خدایی که بعنوان زیباترین مظهر آفرینش طبیعت و جنگل را آفرید.

 

طبیعت همواره با زیبایی­های خود انسان را مجذوب خود کرده و گیاهان بعنوان عناصر تشکیل دهنده جنگل همواره یکی از عوامل مهم و زیبایی طبیعت بشمار میروند. بسیاری از هنرمندان برای خلق آثار هنری خود از مناظر زیبای طبیعی الهام می گیرند و جنگل در سبک موسیقی و نقاشی هنرمندان تأثیر خاص و بسزایی دارد.

جنگل ها در مجموع یک سوم سطح کره زمین را تشکیل میدهند و بخش عمده ای از اکسیژن مورد نیاز را برای زندگی انسان ها فراهم می­نمایند.هر درخت برگ­دار موجود در جنگل می­تواند اکسیژن مصرفی ده نفر را تامین نماید.هر هکتار جنگل قادر است 2.5 تن اکسیژن آزاد کند. هر هکتار جنگل هیرکانی سالانه 2500متر مکعب آب تولید می کند.

بنابراین به جرأت میتوان گفت جنگل ریه کره زمین است و حدود 60 درصد اکسیژن مصرفی جهان به وسیله فضای سبز و جنگل­ها تامین میشود.جنگل ها علاوه بر تصفیه هوا خاک کثیف را دوباره تمیز میکنند. جنگل ها علاوه بر اینکه خاک را درمحل خودشان نگه میدارند باعث تمیز شدن خاک گردیده و از هر نوع آلودگی خاک جلوگیری می­کنند .

درختان در جنگل نه تنها اکسیژن تولید کرده بلکه سموم را نیز از بین می­برند. برای تولید یک سانت خاک در ایران با توجه به فرسایش خاک 800  سال وقت نیاز است . پوشش گیاهی و جنگل سبب میشود خاک دچار فرسایش های آبی خاکی و بادی نشود.

بد نیست بدانید که صدا در داخل جنگل محبوس میشود یعنی جنگل آلودگی صوتی را هم از بین می­برد و صدای آواز پرندگان را جایگزین صداهای ناهنجار می­کند. جنگل شفا بخش است. جنگل پر از داروهای طبیعی و گیاهی است.

تقریباً 70 درصد گیاهان موجود در جنگل به ویژه جنگل جنگل های بارانی دارای خواص ضد سرطانی هستند.

جنگل منشأ بسیاری از رودخانه ها و چشمه هاست جنگل ها در جلوگیری از تبخیر آب و تغذیه بهتر سفره های آب زیر زمینی و کنترل آب های سطوحی نقش موثر و کلید ی دارند.

جنگل به عنوان یک اسفنج بزرگ عمل می­کند و مانع هدر رفتن آب میشود .

جنگل اگر بتواند کل آب را از ریشه درختان برساند، آب اضافی را به سمت آب های زیرزمینی هدایت میکند.

جنگل فقط برای درختان نیست بلکه جانداران و حشرات زیادی در جنگل زندگی می کنند و حیاتشان به بقای جنگل گره خورده است. پرندگان بسیاری از حشرات جنگل تغذیه می­کنند و چرخه سلامت محیط زیست به آنان بستگی دارد.

جنگل بخش عمده ای در اعتدال و تثبیت آب و هوا دارد.درختان جنگلی باعث جهت دار شدن نور خورشید میشود و در نتیجه کره زمین را خنک نگاه میدارد.

اگر چه بیش از 300 میلیون انسان در کل دنیا در جنگل ها زندگی می­کنند ولی هنوز بسیاری از عوامل ناشناخته در جنگل وجود دارند. صنایع عمده ای شامل فرآورده های چوبی، سلولزی، صنعتی، شیمیایی، پزشکی و ساختمانی وابسته به جنگل هستند و امروز شغل بیش از 6/1 میلیارد انسان به جنگل وابسته است.

طبیعت و محیط زیست هدیه ای خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط که در اطراف هر موجود زنده ای بوده و ادامه حیات به آن بستگی دارد تشکیل شده است. محیط های که در آن نوعی از زندگی در جریان باشد محیط زیست گفته میشود.

طبیعت برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگفتنی میان انسان و طبیعت وجود دارد.

محیط زیست پاک یعنی انسان سالم، متاسفانه انسان در تمام این کره خاکی کمر به نابودی زمین و محیط زیست بسته که اگر حفاظت از عوامل طبیعی و بویژه جنگل ها را جدی بگیریم فرمان نابودی خودمان را صادر کرده­ایم.

 درجهان امروز مسئله آلودگی یکی از مهمترین و حادترین مشکلات انسان هاست و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشمگیر است.

آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه اثر می­گذارد و پیامد های زیان باری را برای زندگی انسان، حیوان و گیاهان دارد.

بر اساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست از هر 10 نفر ، 9 نفر در تاثیرات مخربی که بر محیط زیست می­گذارند بی اطلاع می­باشند.تخریب روز افزون جنگل ها و مراتع، بهره برداری بی رویه از معادن و منابع طبیعی همراه با افزایش جمعیت باعث بروز خشکسالی ، تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین ، تخریب لایه اوزون ، آلودگی خاک، آلودگی آب، هوا و آلودگی های صوتی و نوری شده است.

شیوع بیماری های مزمن و ناشی در آلاینده های مختلف بحران های گوناگون محیط زیستی ازجمله از بین رفتن تنوع زیستی، انقراض گونه های مختلف گیاهی وجانوری، پدیده ریزگردها و ذوب شدن یخ های قطبی در اثر گرم شدن زمین، پایین رفتن سالانه سطح آب های زیر زمینی و ده ها معضل دیگر فقط بخاطر بی رحمی و بی توجهی انسان به محیط زیست حادث شده است.

دلایل متعددی برای این ظلم انسانی به طبیعت وجود دارد.اگر در شهر ها انفجار بمب باعث تخریب و ویرانی ساختمان ها می گردد انباشت پلاستیک قدرت تخریبی بمراتب بیشتر از بمب را در جنگلها و منابع طبیعی دارد. وقتی کیسه های پلاستیک در طبیعت رها میشود بیش از 260 گونه جانوری را از بین می­برد، آسیب به پوشش های گیاهی ،تهیه هیزم ،شکار جانوران و به ویژه آتش مهمترین عوامل نابودی جنگل هستند.

صمیانه از حضور سبزتان در نخستین نشست هم اندیشی و هم افزائی طرح صیانت از جنگل و مراتع که در شرکت بهره برداری و صنایع چوب فریم تشکیل شده است قدردانی نموده از اینکه در حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست ما را یاری می فرمائید کمال تشکر را دارم.

احمد محمودی عالمی

عضو هیأت عامل و مدیریت شرکت چوب فریم